Wednesday, November 9, 2011

.Kenapa Orang Melayu Makan Dengan Tangan ?.


Hai... Fuhhhh Lame giler x buat entry.. dh nk masuk setahun tau ude.. kih kih... Ni nk kongsi ngn korg... Korang suke guna tangan or sudu garfu.. Haaa jgn tipu... Hehehe.. suke bce pndangan org ni bila ade org tny die.. So bce lah ye... Sila-sila ;)
--------------------------------------------------------------------------------
          Setiap bangsa di dunia ini punya budaya tersendiri. Oleh sebab makan itu satu perkara yang wajib dalam hidup, cara makan juga merupakan satu budaya. Masing-masing bangsa ada budaya mereka tersendiri bagaimana mereka makan.

Misalnya orang Cina menggunakan kayu (chopstick) dan orang Barat pula menggunakan sudu dan garfu. Tentu ada sebab yang rasional kenapa mereka amalkan cara itu.

Orang Melayu makan biasanya menggunakan tangan kanan. Apakah rasionalnya dan kenapa orang Melayu makan dengan tangan ?

Soalan ini dijawab dengan mudah di akhir abad ke-19 oleh seorang kerabat diraja Kedah yang menetap di Selangor bernama Tengku Kudin. Perkara ini diceritakan oleh seorang isteri pegawai tinggi British yang berkhidmat di Selangor pada masa itu dalam bukunya "Chersonese - The Guilding Off" oleh Emilly Innes.

Pada suatu hari Tengku Kudin telah dijemput oleh British Resident menghadiri satu jamuan makan malam di rumah resident tersebut.

Ketika semua tetamu jemputan telah bersedia untuk menghadapi hidangan, Tengku Kudin tiba-tiba bangun menuju ke arah paip air dan membasuh tangannya. Tanpa menghiraukan orang lain semuanya menggunakan sudu dan garfu, beliau dengan selamba menyuap makanan ke mulutnya dengan tangannya......... !

Telatah Tengku Kudin ini diperhatikan oleh seorang wanita Inggeris yang
kebetulan duduk di sisinya.  Merasa tertarik dengan perlakuan Tengku Kudin itu wanita tersebut lantas bertanya:  "Kenapa anda makan dengan tangan ?

Bukankah menggunakan sudu dan garfu itu lebih bersih dan lebih sopan ?"

Dengan selamba Tengku Kudin menjawab lantang dan dapat didengari oleh orang lain. Katanya:

"Saya makan dengan menggunakan tangan saya sekurang-kurangnya ada  tiga sebab:

Pertama:  Saya tau tangan saya lebih bersih dari sudu dan garfu sebab
saya sendiri yang membasuhnya - bukan orang lain.  Sudu dan garfu itu
dibasuh oleh orang lain yang belum tentu cukup bersih.

Kedua: Saya yakin tangan saya lebih bersih kerana tangan saya hanya
saya seorang saja yang menggunakannya - tidak pernah dipinjam oleh orang lain, sedangkan sudu dan garfu itu ramai yang pernah menggunakannya.

Ketiga: Saya percaya tangan saya lebih bersih kerana ia tidak pernah
jatuh dalam longkang.... ......... !!

Jawapan Tengkun Kudin ini menjadikan semua orang yang mendengarnya
terlopong.  Kalau sebelum itu ada antara mereka yang tersenyum sinis melihat Tengku Kudin menyuap makanannya dengan tangan tapi selepas itu masing-masing mengangguk mungkin kerana memikirkan ada logiknya jawapan tersebut....

.........

Moralnya: Kita jangan lekas menghina atau memandang jijik perlakuan orang lain yang berlainan dengan budaya kita.  Masing-masing ada rasionalnya kenapa mereka berbuat begitu......
-- 
 
 
 

Monday, January 17, 2011

.Rahsia Jari Anda.



PELAJARI RAHSIA PENYAKIT MELALUI JARI ANDA!!!!!!!

Asas 5 jari

Jari telunjuk : usus

Jari tengah : Jantung

Jari Manis : Imuniti

Jari kelingking : Rahim/Tulang Belakang


cuba anda lihat pada ruas jari2 anda...Kalau ruas jari kehitaman tu maknanya
badan kita ni penuh dengan racun dan toksik.perkara tersebut boleh
menyebabkan badan kita dijangkiti sembelit.

seterusnya, kalau kita sebagai seorang wanita, cara untuk tengok system
dalaman perempuan kita pulak, adalah dengan melihat pada jari kelingking
kita.kalau jari kita meruncing atau bengkok, maknanya haid tak teratur,
keputihan, senggugut, dan berkemungkinan rahim kita jatuh.

Kalau tapak tangan berbintik maknanya masalah angin.cube cek tapak tgn
masing2, kalau yang suka marah2 tu mungkin angin dalam badan banyak.sebab
itulah selalu rasa nak marah dan naik angin aje.

selain itu, pernah tak sahabat2 mengalami masalah tapak tangan berpeluh atau
lembab ke???
jika ya, itu tandanya badan kita mudah diserang sel2 kanser.

jika perut ibu jari berwarna biru kehijauan maknanya seseorang itu mengalami
masalah resdung, alergi, dan penyakit paru2.sekiranya, perut ibu jari ada
urat hijau kebiruan maknanya anda seorang pengidap gastric.

selain itu, urat biru /hijau pada pergelangan tangan, tapak tangan,
sepanjang jari dan betis kaki maknanya seseorang itu mengidapi stress atau
tekanan dalam kehidupan sehariannya..

seterusnya,ini saya kira yang paling menarik untuk kita tengok sekiranya
kita sebagai seorang wanita.cuba sahabat2 tengok pada kuku setiap jari
anda..jika terdapat bulan sabit berwarna putih di setiap jari anda bermakna
anda mengalami hormon yang tidak seimbang.

.tapi berlainan pulak sekiranya anda mempunyai bulan sabit yang berwarna
putih itu hanya pada ibu jari sahaja, itu menandakan anda seorang yang
sihat..insya allah...

ITULAH SAHAJA YANG SAYA PELAJARI MENGENAI RAHSIA PENYAKIT DI SEBALIK TAPAK
TANGAN....wallahu`alam....
(sama2 kita renungkan ini: Ramai manusia yang mengorbankan kesihatan pada
satu ketika untuk mendapatkan wang ringgit,tetapi akhirnya terpaksa
mengorbankan wang ringgit untuk mendapatkan kembali kesihatan yang hilang)

~MORAL: JAGALAH KESIHATAN KITA..IA ANUGERAH YANG TIDAK TERNILAI DARI YANG
MAHA ESA....:-)~

Saturday, January 1, 2011

.selsema+demam.

xde mood nk wt pape..
tekak sakit + selsema 

sakit tahun baru ke ape? huu.. bru hari pertama dah sakit..
xbest kan??

.2010. vs 2011.

selamat tinggal 2010... selamat datang 2011....








Wednesday, December 29, 2010

.Petua mengelakkan DEMAM.

Pagi td bukak2 emel dpt emel forward.. Boleh jgk nk kongsi2 dgn korg..
Meh ade petua ni.. Betul ke x kite cube je k.. xkene byar pun..
heheh..

1 PETUA mudah untuk mengelakkan demam

Petua ni memang di perlu diamalkan dan berkesan (dengan izin Allah)



meh meh kongsi sesame k..

.
.
.
.
.
.
.

Caranya ialah ;
Amalkan mandi dengan menjirus dari bahagian bawah iaitu
kaki sebelah kanan dulu.
Kemudian diikuti kaki sebelah kiri, lalu naik sedikit demi sedikit
hingga ke paras lutut, peha, pinggang, dada dan bahu.
Apabila kesemua bahagian bahu ke bawah sudah basah maka
barulah menjirus bahagian kepala.
Insyallah dengan izin Allah swt anda jarang atau payah
untuk menghidap penyakit demam.






p/s : kite sesame lah cube k.. ude pun main bantai je klu mandi...



http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

Tuesday, December 28, 2010

.hobi TIME rajin.

jab jab.. nk cri gmba...
lme dh snap... memandangkan blog ni dh hbis sthn jgk bersawang kan..
hehhehhe...
.
.
.
.
.
.

sebelum (dalam proses)


.
.
.
.
.
.
.
.


dah siap... jeng jeng... (bg kt adik)


dan ade yg lain..




ni bg kt mr. ja'a..

.
.
.
.
.

depan

belakang


yang ni pula.. saje suke2..



depan...

belakang


hehehe.. penah amik tempahan.. tp skrg bhenti jb.. asik mbz je..
tgk la.. myb akan di buka 'order' nye nanti...




http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

.He's Beautiful.

dia cantik... dia comel.comel & comel...
suke nye tgk bila dia tnjuk memek muke...
lg2 bila dia tnjuk cara mlpskn tekanan..
uhhh... comel!

.
.
.
.
.
.

Park Shin-Hye (Ko Mi-Nyeo / Ko Mi-Nam)




gara2 adik2 suke tgk cite ni.. kan dh terlibat same..
ikutkan je la bila dorg tgk.. nasibla boleh diterima..
klu x.. masuk blik je la... layan hal sendiri....


http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

Sunday, December 26, 2010

.malas=lazy,


Hari ni.. hari ahad bersamaan 26 Dec 2010..
wahhhhhh... uhhhh..
lama gile x update blog ni..
bukat takat bersawang.. nk roboh gamaknye...
klu umh kosong lame dh roboh .. =)
ni la dasar pemalas..
byk bce blog org je dr pedulikn blog sendiri..
padan la muke... dh xde memory indah yg dpt di simpan kt sini...
mahu pun memory xindah (tu mmg kene buang jejauh)

.
.
.
.
.
.

teringt soalan my ja'a

.
.
.
.


j : npe xupdate blog? asik bce blog org je?

( j : ja'a)

pstu cepat je ude reply.. dengan ayt yg cepat, singkat dan padat...

.
.
.
.
.


u : malas...

(u : ude)

baiklah... mr ja'a.. lps ni miss ja'a ni akan update blog.. jgn xbce pulak!



http://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.comhttp://www.emocutez.com

Saturday, June 5, 2010

Beside U


BESIDE YOU..........
BESIDE YOU..........
BESIDE YOU..........
beside you.....

BESIDE YOU..........
BESIDE YOU..........
BESIDE YOU..........
BESIDE YOU..........